Hoe flitsen op dansfeest

Scherpe foto's maken van snel dansende mensen in een zeer slecht verlichte ruimte en toch de sfeer behouden, is altijd een hele uitdaging. Hieronder een flitstechniek die je kan toepassen op wilde dansfeestjes. Welk lukt met elke camera met een groothoeklens en een flits. De voorbeelden hier zijn bijvoorbeeld genomen met een GX80 compactcamera met kleine pop-upflash.

Flitsen met sfeer

Het probleem: Je wil zo veel mogelijk van het omgevingslicht binnen krijgen om sfeer te behouden.Je zet dus je diafragma volledig open en je sluitertijd vrij laag. Het probleem hierbij is, een groot diafragma zorgt voor een kleine scherptediepte. Dit heeft als gevolg dat je onderwerp vaak onscherp zal zijn doordat je niet snel genoeg kan scherpstellen in de donkere omgeving. De lange sluitertijd zorgt dan weer voor bewegingsonscherpte wat ook niet wenselijk is bij snel dansende mensen. We hebben ook schrik van flitsen, want vaak als we flitsen is de sfeer helemaal weg... Wat gaan we dan doen?

Opgelet: dit is een heel beperkte en gimmicky techniek die niet in alle situaties werkt. Wil je echt elke situatie aankunnen en perfect leren flitsen, schrijf je in voor een flitsworkshop!

Wat je vooraf moet weten:

  • Een flits is een zeer korte impuls licht tegen meestal een snelheid van 1/5000ste van een seconde of korter.
  • Met de flits op dezelfde kracht valt er evenveel flitslicht op de sensor bij een lange sluitertijd als bij een korte, want de flits duurt altijd veel korter dan je sluitertijd.
  • Sfeerlicht (omgevingslicht) is altijd aanwezig en gaat dus wel beïnvloed worden door sluitertijd (hoe langer de belichtingstijd (sluitertijd), hoe meer sfeerlicht er in de camera binnenkomt)
  • Hoe korter de afstand van je onderwerp tot de flits, hoe korter de fall-of van je licht. (hoe korter je komt, hoe minder licht van je flits dus op je achtergrond zal vallen)
Zoals je kan zien maakt het niet uit of de sluitertijd nu 1/25ste is of 1/200ste, er zal altijd evenveel flitslicht op de sensor vallen. Hoe langer de sluitertijd, hoe meer aanwezig licht er op de sensor valt.

De tip:

  • Zet je camera op een klein diafragma (grote waarde), bijvoorbeeld f/8.
  • Fotografeer met een groothoeklens of zelfs fisheye.
  • Zet je camera op een lange belichtingstijd (bijvoorbeeld 1/10de)
  • Zet je flits recht naar voren en zet hem op manueel op een hele lage kracht.
  • Dans mee en kom heel kort bij je onderwerp (belangrijk!)
  • Zorg dat er zich sfeerlichten achter het onderwerp bevinden (spots, kaarsen, ..) en fotografeer bij voorkeur de schaduwzijde van je onderwerp.
  • Geef eventueel een draai aan de camera tijdens het nemen van de foto.

Flitsfotografie - Uitleg bij de tip:

Klein diafragma

Het diafragma van f8 laat weinig licht binnen maar zorgt er wel voor dat we een grote scherptediepte hebben. Als we met een groothoek objectief fotograferen, gaat die scherptediepte op f8 zo groot zijn dat we ons niet te veel zorgen meer moeten maken. Lock de focus op 2m en zorg dat je altijd ongeveer 2m van je onderwerp staat. En je onderwerp zal altijd scherp zijn.

Lange belinchtingstijd

bij een sluitertijd van 1/10 zouden we normaal last hebben van bewegingsonscherpte. En dit is ook zo. Kijk maar naar de lichten op de achtergrond in de voorbeeldfoto's, deze zijn helemaal uitgesmeerd en onscherp. Stoort dat? Nee. Dat zorgt zelfs voor extra sfeer. Het onderwerp is echter wel scherp aangezien het onderwerp voornamelijk belicht is door onze flits. En zoals ik daarjuist zei, onze flits flitst tegen 1/5000ste of sneller. Dus alles wat enkel of vooral belicht wordt door de flits en niet door het aanwezige licht zal haarscherp zijn.

Het vinden van de juiste balans

Bij deze flitsfotografie techniek is het vooral zoeken naar de juiste balans tussen aanwezig licht en flitslicht. Laat je te weinig omgevingslicht binnen dan is je sfeer weg. Laat je te veel omgevingslicht binnen, dan wordt het onderwerp te veel belicht door het omgevingslicht en zal het effect van bevriezen van beweging door de flits veel minder zijn.
Test daarom altijd beide apart. Neem eerst een foto zonder flits om te kijken wat je omgevingslicht doet en voeg daarna flits toe.
Omgevingslicht controleer je met sluitertijd, diafragma en ISO, hoeveelheid flitslicht controleer je met het diafragma en ISO (of je flits). Het aanpassen van de sluitertijd heeft geen invloed op je flitslicht. Eens je de juiste balans hebt gevonden kan je heel de avond foto's trekken zelfs zonder door de zoeker te kijken.

Let wel: soms gebeurt het dat er heel veel omgevingslicht op je onderwerp valt waardoor je deze amper kan 'bevriezen'. Je kan dan proberen om je camera zo in te stellen om minder omgevingslicht binnen te krijgen (diafragma kleiner of iso lager) maar dan verlies je ook de sfeer van de achtergrond natuurlijk. De beste oplossing is om de schaduwkant van je onderwerp te fotograferen, of dansers te zoeken die niet in de spots dansen.

Komt dichtbij en dans mee!

Dit is waarschijnlijk de meest belangrijke tip. Om goed je flitslicht onafhankelijk van je omgevingslicht te kunnen controleren moet je heel dichtbij komen. Dit heeft te maken met de fallof van je flash (inverse square law). Om zo dichtbij te kunnen komen moet je uiteraard fotograferen met een groothoek objectief en is het ook best dat je mee danst zodat je opgaat in de massa.

Hoe dichter je komt, hoe minder krachtig je je flits moet zetten. Sommige flitsen kunnen niet zo 'zwak' flitsen. Eventueel kan je een neutraal-grijs filter over je flits plakken om de kracht nog meer af te zwakken.

Wat doe ik met mijn ISO?

Die neem ik liefst zo laag mogelijk, dan kan je achteraf nog het meeste uit de file halen zonder ruis. Heb je toch echt meer omgevingslicht nodig, maar je wil je diafragma niet verder opendraaien omdat je dan scherptediepte verliest of je wil je belichtingstijd niet langer zetten, dan kan je je iso verhogen. Let wel, wanneer je je iso verhoogt moet de flits minder krachtig gezet worden.

Sfeerlichten achter het onderwerp

De techniek werkt het best wanneer je zorgt dat er zich spots of sfeerlichten achter het onderwerp bevinden. Anders zou de achtergrond vrij saai en donker zijn. Je kan ook met de achtergrondlichten spelen door een draai te geven aan je camera tijdens de belichting. Je onderwerp blijft scherp doordat de flits je onderwerp bevriest maar de lichten op de achtergrond smeren zich helemaal uit wat een leuk effect kan geven. Soms lukt het bevriezen van het onderwerp met de flits niet zo goed als er veel spots op het onderwerp gericht zijn. Dit omdat er dan teveel omgevingslicht valt op het onderwerp. Ga dan aan de andere kant staan zodat de spots zich achter het onderwerp bevinden en je foto's maakt van de schaduwzijde van het onderwerp. Of verminder het omgevingslicht door de iso te verlagen of het diafragma nog meer toe te knijpen.

Waarom de flits niet bouncen tegen het plafond voor een indirecte belichting?

Voor deze techniek is het echt belangrijk dat je kan controleren waar je flitslicht op valt, en waar niet. Als je de flits tegen het plafond kaatst krijg je wel een zachtere belichting, maar belicht je langs de andere kant ook heel de feestzaal terwijl je enkel je onderwerp wil belichten. Je gaat beter zien dat je geflitst hebt doordat je kan zien tot waar je flitslicht reikt.

Eerste of laatste gordijn?

Als je je menu's in je camera al eens bekeken hebt ben je misschien een optie tegengekomen 'flitsen op laatste gordijn'. Hiermee kan je eigenlijk gewoon kiezen wanneer je flits moet afgaan, bij het afdrukken of aan het einde van de belichting. (als je dus een sluitertijd hebt van 30 seconden en je flits staat ingesteld op het laatste gordijn zal de flits pas afgaan na 30 seconden.) Ik werk vooral met flits op het eerste gordijn. Wanneer je flitst op het eerste gordijn bevries je het moment wanneer je afdrukt. Flitsen op het tweede gordijn zorgt dat je het moment pas bevriest aan het einde van je foto waardoor je het moment vaak net mist.

Deze techniek is leuk om te beheersen en om in je toolbox te hebben om in bepaalde situaties te gebruiken. Zorg er wel voor dat dit niet jou 'one trick pony' wordt. Wil je je flits echt leren beheersen en je toolbox volsteken met technieken als deze? Ga zeker eens kijken naar mijn workshop pagina of er een workshop is die je kan volgen!

Wie schreef dit?
Hoi, ik ben Dries Renglé. Papa van 2 prachtige meisjes, mountainbiker, nerd en gepassioneerd fotograaf met een specialisatie in huwelijksfotografie. Ik woon in Leuven, maar werk over heel België. Naast huwelijksreportages fotografeer ik super graag day in the life reportages, portretten en events en leer ik fotografen krachtigere verhalen te vertellen tijdens workshops en mentoring sessies. 

Leave a Reply to Dries Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

47 comments on “Hoe flitsen op dansfeest”

  1. Bedankt Dries,

    dat is een goede en nuttige uitleg :-)

    Hier een vraag: bij je eerste foto heb je geen lange sluitertijd gebruikt, maar heb je toch zachte belichting. Welke nabewerking heb je gedaan?

    Grtz
    Thomas

  2. Eerste foto op men portfolio reeks?

    In nabewerking kunt ge uw belichting niet aanpassen dus daar heb ik vrij weinig speciaals gedaan. De sluitertijd is daar wel nog vrij lang (1/10de). Ik heb gewoon men camera niet bewogen waardoor dat niet echt opvalt. (exif: iso 2000, f7.1, 1/10sec, 40mm op fullframe)

    De zachte belichting kwam door het bouncen van mijn flits tegen het plafond. Het plafond had daar een bepaalde 'hokjes' structuur die het mogelijk maakte om toch te bouncen zonder veel spill. Het licht dat gebounced werd tegen het plafond kaatste niet verder over heel de danszaal doordat er verschillende dwarsbalken door het plafond liepen die de spill blokeerden. (een beetje te zien op de foto's) Die hokjes zorgde dus voor een vrij lokaal softbox effect wat perfect werkte voor deze techniek...

  3. Hey Dries. Da's leuk.

    Ik had het met een collega over flitstechnieken op een avondfeest. Ik herinnerde me foto's op jou site en wou die laten zien om te vragen of die collega soms wist hoe je dat effect kan bereiken.

    En wat zie ik nu???? : mijn gebeden werden verhoord en alles wordt hier heel duidelijk op jou site uitgelegd. Schitterend.

    Prachtig dat je dat Zo maar deelt. Het raakt me wel vaker dat mensen zoveel delen op het internet. Ik ben tot nog toe vooral een nemer, maar dit stimuleert me om in de toekomst ook meer te gaan geven.

    Ik heb ondertussen ook de sprong gewaagt als fotograaf. Ben sinds kort part-time aan't werken en heb ook pas mijn website online. Ik zal de link wel eens doormailen.

    Heel goed bezig trouwens. veel mooie foto's te zien op je site.

    Groeten,

    Marc

  4. Dankjewel Marc, en graag gedaan!
    En veel succes met je fotografie! Mail me zeker de link eens door!

    grtz,

    D.

  5. Hoi Dries,

    Had even een vraagje over het trekken van lighttrails tijdens foto's maken van mensen op een feest.
    Als ik het goed begrijp zeg jij dat het "beter'' is om te flitsen op het tweede gordijn maar hoe krijg je dan die ligthtrails mooi?
    Want als je je sluiterknop indrukt vervolgens je camera beweegt om die trails te krijgen en hij flitst pas op het einde dan heb je je personen toch niet meer goed belicht/bevroren met je flits?

    Groeten Jasper

    1. Hey Jasper,

      Op de foto zie je scherp wat er geflitst is. Het maakt niet uit wanneer je de ontspanner induwt. Of de flits nu in het begin afgaat, in het midden of op het einde van uw belichtingstijd, het onderwerp zal altijd scherp zijn (toch het gedeelte dat belicht wordt door de flits...)
      Het eerste gordijn of het tweede gordijn wilt gewoon zeggen of de flits afgaat in het begin of op het einde en dit heeft invloed op waar de lighttrails komen. (google maar eens first curtain en last curtain en je zal het verschil zien)
      Als je wil dat je echt het moment hebt dat zich afspeeld wanneer je op de knop duwt moet je de flits idd op het eerste gordijn zetten.

      grtz,

      Dries.

  6. Mooie, duidelijke uitleg! Ik vraag me al een tijdje af hoe ik dit effect kan bekomen, probeer het bij het eerstkomende feestje eens uit!

  7. Hoi Dries,

    Allereerst veel dank voor de fantastische uitleg. Ik heb al wat cursussen en workshops meegedaan en daar kunnen veel docenten iets van leren van je manier van uitleggen!
    Toch nog de volgende vraag:
    'Ik lees dat je aanraadt dicht bij het onderwerp te gaan staan en dat de sluitertijd effect heeft op het meer of minder binnenkomen van het aanwezig licht.'
    Volgende situatie deed zich voor:
    Ik wilde dit weekend een foto nemen van twee personen in een omgeving binnen, stelde mijn toestel in op de omgeving zodat de achtergrond voldoende belicht was (Er was weinig licht, 1/4, diafragma 8, iso 400), dan dacht ik flitslicht te gebruiken om de onderwerpen mooi te belichten en ik redeneerde hierbij dat de flits de beweging wel zou 'bevriezen'. Dat laatste deed mijn flits niet. De flits stond op ca 1 1/2m afstand. Ik probeer er nu de hele tijd achter te komen wat ik fout deed aangezien de sluitertijd toch niets zou mogen uitmaken voor de beweging. Is flitslicht te zwak? Moest ik flitslicht dichterbij plaatsen? Meer licht gebruiken?
    Zie je de kans om te reageren. Ik zocht op het onderwerp en vond jouw uitleg hier de meest behulpzame.
    Dank je!
    Didier

    1. Hey Didier,

      Enkel wanneer het volledig donker is en er is absoluut geen omgevingslicht heb je een perfecte bevriezing van je onderwerp door je flits zonder 'ghosting'. De perfecte situatie is dus veel sfeerlicht op de achtergrond maar je onderwerp in volledige duisternis zodat je de belichting van je onderwerp enkel kan controleren met de flits.

      Zodra er omgevingslicht valt op je onderwerp en je gaat ook flitsen dan heb je twee effecten. Eenderzijds gaat het continue licht (omgevingslicht, een spot die op je onderwerp valt bijvoorbeeld) ervoor zorgen dat je bewegingsonscherpte hebt (ghosting) en anderzijds gaat dat wat door je flits belicht wordt bevroren worden. Wanneer deze balans echter niet goed zit en er is te veel omgevingslicht dat op je onderwerp valt, dan merk je het effect van de flits niet meer. En dit is waarschijnlijk fout gelopen bij jouw. 1/4 is ook al erg lang en werkt zelden als er ook maar iets van omgevingslicht op je onderwerp schijnt.

      Wat ik altijd doe is zorgen dat ik de schaduwzijde van het onderwerp zoek. Als er dus spots staan, aan de andere kant van die spots gaan fotograferen. Soms staan er spots aan beide kanten en dan wordt het moeilijk. Dan moet je al bijna je omgevingslicht helemaal gaan uitschakelen ofwel een andere techniek gebruiken. (bijvoorbeeld actie bevriezen met snelle sluitertijd en sfeerlicht binnenhalen met hoge iso)

      Er is geen enkele instelling die werk voor elk feestje en er is ook geen enkele 'juiste' manier. Ik moet ook nog vaak zoeken naar de juiste balans. En soms ben ik ook nog verrast dat een bepaalde instelling niet werkt. Maar hoe meer je het doet en hoe meer je ontleed waarom iets niet werkt, hoe meer je licht gaat begrijpen en hoe sneller je die juiste balans zal vinden.

      Keep it up! :)

  8. Wat een knappe reply! Je legt het zeer duidelijk uit. Ik heb al interesse in je workshops als je daar ooit denkt aan te beginnen! De boodschap blijft dus: oefenen! Dat ben ik dan ook van plan. Je flits onder de knie krijgen, blijf ik supermoeilijk vinden. Ik betrap mezelf erop flitslicht te vermijden, maar soms heb je die verdomde flits nodig en toegegeven, het kan de foto heel wat mooier maken.
    Dank je voor het antwoord!!! Blijven posten! Er zijn mensen (ik!) die er heel dankbaar gebruik van maken!
    Groeten,
    Didier

  9. Hey Dries! Ik heb niet geslapen van de stress, ik ga straks in het gemeentehuis fotograferen en daarna een feestje. Ben op het allerlaatste moment toch nog eens deze pagina komen lezen, kwestie van maximaal voorbereid te zijn... net zoals de ochtenden voor een examen op de middelbare school :) Enfin, thanks voor alle uitleg! Ik heb 't gevoel dat ik er niet helemaal alleen voor sta straks.

  10. Hey Dries! Dikke merci voor de uitleg, hij is echt heel duidelijk. Ik hoop deze week eens te kunnen testen op een feestje. Ik heb nu wel nog 1 vraagje: Ik heb recent een flitser aangeschaft (tumax flits (dpt386afz)) , heb jij enig idee hoelang de 4 AA-batterijen mee zouden gaan? moet ik me zorgen maken en een paar extra ladingen meenemen?

  11. Hey Jef,
    Dat hangt allemaal af van de zaal en hoe je de flits gaat gebruiken. Als je hem gebruikt voor feestfotografie zoals hierboven beschreven, dan vraag je niet veel van je flits en kom je normaal wel toe. Maar reserve batterijen zou ik toch altijd meenemen. Veel moeite is het niet, maar met een lege flits staan ineens komt ook niet zo professioneel over :)

  12. Dankzij de informatie op deze site heb ik professionele resultaten. Veel beter dan ik had verwacht. Hartelijk bedankt!

  13. Superhard bedankt Dries! Je tips zijn zeker van pas gekomen met mooie resultaten als gevolg.

  14. Heey, kan ik zulke foto's ook maken met een canon 1100d met kitlens 18-55mm. Ik heb een goedkope flitser van Metz maar wel kantelbaar.
    Groetjes

    1. Dat kan zeker. Zolang de flits manueel in te stellen is en je een redelijke groothoek lens hebt lukt deze techniek met elke camera!

  15. Allereerst een leuke website. Ik gebruik een Pentax K-50 en TTl flits van Metz 48 AF-1. Ik heb deze flits tweedehands gekocht. Nu mijn foto's met flits zijn altijd over- of onderbelicht. Ik vraag me soms dikwijls af of deze flits wel compatibel is met mijn fototoestel. Wat ik ook instel op mijn toestel, ik moet steeds nabewerken. Iemand een idee wat ik fout doe aub ?

    1. Kan je de kracht van de flitser niet instellen op de flits zelf ipv in de camera? Manuele flitsen moeten niet compatibel zijn met een fototoestel, ze moeten gewoon 'afgaan' :)

  16. Beste ik zou u om een beetje advies willen vragen. Ik wil een flits aankopen voor hondenshows te fotograferen. Omdat mijn hond er aan mee doet. Ik heb de keuze uit een automatische Pentax af 400 ftz en een Metz af 52 F1 en een pentax af 540 de eerste ,niet de nieuwste versie. Ik heb een Pentax K 50 foto camera . En ik ben nog onervaren op dit gebied ik heb de lenzen F1.4 35-80 en de f 1.4 50 300 en de gewone 50 -200 en de 18-55 dat zijn ze. Kan u mij alsjeblief een beetje advies geven ? Ik zou zo graag hele mooie foto's willen hebben van deze belevenissen. Ik kan u zeggen dat de belichting op hondenshowen niet zo best is het is bv in de Neckerhallen in Mechelen en de Expo in Kortrijk en Brussel en zo verder. Hopende op een positieve reactie met vriendelijke groeten en alvast heel hartelijk dank . Nicole

    1. Sorry dat ik hier nog niet geantoord op heb Nicole, Ik ben niet vertrouwd met je materiaal en weet ook niet goed hoe de belichting of hoe de situatie juist is op jou hondeshows, dus heel moeilijk om goeie tips of advies te geven dan..

  17. Dries, eindelijk een uitleg in Jip en Janneke taal! Bedankt! Ik moet volgende week foto's maken op een fuif, ik hoop dat ik dankzij jouw uitleg hier wat leuke foto's kan tovern :D
    Wel nog een klein vraagje, op welke kracht zet je de flits meestal? Groetjes, Anne

    1. Flits staat meestal op 1/128ste. Omdat ik zo kort bij kom is dat meestal genoeg. Als er heel veel omgevingslicht is en ik moet daardoor mijn diafragma meer toeknijpen gaat de flits wat harder staan uiteraard.

  18. Een van de weinigen die het eens duidelijk uitlegt. Dank u. Wat je nog mag toevoegen is dat je vooral veel fotos moet maken tijdens zo'n dansfeest. Door al het bewegen en de veranderende lichtomstandigheden zullen niet alle fotos prachtig uit de camera komen. Ik zou ook wel eens graag een hands-on cursus van dit willen volgen. En dan vooral met gebruik van extra flitsers om de zaal of backlights op te leuken. Enig idee of die trainingen ergens gegeven worden ?

    1. Hey Peter, helemaal correct! Veel foto's nemen! :)
      Wij geven sinds kort trainingen. Zowel in flitsen, als in creatieve portretten als in grote allesomvattende workshops voor de huwelijksfotograaf. Check http://www.mindthemoment.be!

  19. Dag Dries,

    Heel eenvoudig en helder uitgelegd, bedankt hiervoor. Ik heb nog een andere vraag, volgende week hebben we een vergadering met 150 personen, ze hebben me gevraagd tijdens de vergadering wat foto's te maken. Gegeven is dus: 150 mensen op hun stoel luisterend naar mensen op het podium. Weinig licht op de stoelen en redelijk wat licht op het podium. Ik heb een 24-70 2.8 en een oudere 80-200 2.8 lens. Nikon d700 en sb-900 flits. Welke instellingen zou je gebruiken, ik wil zo weinig mogelijk flitsen om niet teveel te storen. Alvast bedankt!

    1. Een beetje laat met mijn antwoord, maar misschien is iemand anders er nog iets me:
      - Enkel foto's van het podium: aanwezig licht indien dat lukt.
      - Enkel fotos van de gasten die kijken: aanwezig licht indien dat lukt.
      - Fotos van gasten die kijken met podium op achtergrond: belichting camera instellen op achtergrond en voorgrond on-camera flitsen.
      - Fotos van gasten op podium met op achtergrond mensen in stoeltjes: aanwezig licht + externe flitsen opstellen voor de zaal uit te lichten.

      Al deze technieken bekijken we in detail tijdens onze mind the moment flash workshops. Kom zeker eens kijken of er eentje is binnenkort! http://www.mindthemoment.be

  20. Hey Dries,

    Tikte in Google: "fotoreportage feest" en belandde zo op je site. Bedankt voor de tips! Heb me maar weer 's vrijwillig aangeboden om foto's te trekken op een feest; niet feesten, maar werken geblazen dus (WHY???!!!). Je stelt je dan ook nog 's kwetsbaar op (tenminste, zo ervaar ik het toch). Gaan de gasten het nemen van foto's niet storend vinden? Gaat het me lukken met mijn beperkte ervaring? Gaan ze mijn manier van fotograferen wel appreciëren? Stress? Wie? Ik? Zo duidelijk?
    Dan ook meteen maar naar de rest van je site gekeken. Echtig en techtig, sommige foto's én commentaren bezorgden me kippenvel (en toch ook inspiratie voor het feest straks)! Heb niks teruggevonden i.v.m. groepsworkshops. Mocht je die wel geven, mag je me daar steeds over inlichten.

    Groetjes,
    Lia

  21. Hallo Dries via via hier op deze sote gekomen met je tips!!! Super geweldig uitgelegd, ha het zeker v de week uitproberen maar loop nog tegen 1 ding aan? Of verkeerd begrijpt?
    Je flits op 10000 instellen hoe begoel je dat

    1. Hey Tonny, dankjewel!
      Je flits moet je niet instellen op 1/10000ste. Dat is automatisch. Flitslicht is altijd zo kort. (tenzij je flits naar HSS gaat, maar dat is een ander verhaal).

  22. Hey Dries,

    Heel duidelijke uitleg. Ik heb het vorige week al eens wat uitgetest op een feestje, geeft inderdaad heel leuke effecten :)

    Ik heb daarnaast nog een vraagje (misschien een ideetje voor een blogpost): wat zijn zoal dé lenzen die je als huwelijksfotograaf in je bezit moet hebben en waarom? Ik bezit zelf namelijk nog niet superveel lenzen en vindt het zeer moeilijk om te weten wat nog aan te kopen en vooral wat mee te nemen naar een huwelijksreportage en het feest daarna. Komt waarschijnlijk vooral door het gebrek aan ervaring maar ik zou dus graag wat een idee hebben alvorens nog wat investeringen in lenzen te doen :)

    Alvast bedankt,

    Lise

    1. Hey Lise,
      Dé lenzen om mee te nemen op een huwelijksreportage is een moeilijke vraag. Het hangt veel af van wat voor beelden je graag maakt. Ik merk dat ik vroeger bijna elk bereik meehad (14-24, 24-70, 70-200) en dat ik nu heel de huwelijksreportage bijna enkel op 35mm fotografeer met heel af en toe eens een meer tele beeld op 85mm. Mijn 70-200 en 14-24 komen nog nauwelijks uit mijn tas. Mijn goede raade: beperk jezelf. Probeer eens enkel met een 35mm te fotograferen. Hoe minder opties, hoe creatiever je gaat moeten zijn om je beeld te maken, hoe dichter je gaat moeten komen, hoe meer je gaat leren kijken in 35mm en hoe beter je foto's gaan worden.

      1. Hey Dries,

        Dankjewel voor het advies! Ik heb een 35 mm in de kast liggen, die daar nogal vaak blijft liggen omdat ik schrik heb iets te missen als ik geen zoomlens erop heb staan. Ik moet mezelf inderdaad eens verplichten van die 35mm als enige mee te nemen en te kijken wat het resultaat is :)

        Groetjes,

        Lise

        1. Ja inderdaad! Ga desnoods eens second shooten bij collega fotografen en neem alleen de 35mm mee. En zaken missen op een huwelijk doe je sowieso. Je kan niet alles fotograferen. En daar moet je gewoon vrede mee nemen. Proberen om toch alles te fotograferen resulteert in heel erg veel slechte foto's. Kies de momenten die je wel wil fotograferen, neem daar extra veel tijd voor en fotografeer die goed.

  23. Goedenavond Dries, interessante site ik ga sowieso experimenteren met de flitser.
    Vraagje, ik maak foto's soms voor feestjes wat mij opvalt is indien ik een of 2 personen in portret stand fotografeer kloppen de lichaamsverhouding niet, de benen lijken korter en de bovenlichaam groter.
    Ik gebruik de nikon 28-70 2.8 en de 80-200 2.8 lenzen. Hoe zou ik de foto's moeten maken dat de verhoudingen wel kloppen ?

    Groeten,

    1. Dat is waarschijnlijk omdat je vrij kort staat op je onderwerp, met een groothoek fotografeert en je camera naar beneden tilt. Alles wat zich korter bij je lens bevindt zal altijd groter zijn dan dat wat zich verder van je lens bevindt. Logische perspectief vervormingen. Hoe verder je staat van je onderwerp (bijvoorbeeld door te fotograferen met een tele) hoe minder dit effect te zien zal zijn. Hoe korter je bij je onderwerp staat (bijvoorbeeld met fisheye) hoe meer dit het geval zal zijn. Als je dit absoluut wil vermijden, gewoon je camera niet omhoog of omlaag tilten. Niet van boven naar beneden fotograferen om je onderwerp op de foto te krijgen, zorg dat je shoot in een rechte hoek. Als je je onderwerp er niet volledig op krijgt wanneer je je camera niet tilt, ga dan wat door de knieën..
      Groetjes,
      Dries.

  24. Interessant artikel zeg! Ik heb binnenkort een feest in een zaal waar ik foto's ga maken. Omdat ik dit nog niet zo vaak gedaan heb, kan ik wel wat tips gebruiken. Ik ga in ieder geval letten op de juiste balans.

  25. Hey Dries,
    Ik heb je tips al goed kunnen gebruiken aangezien ik beginnend fotografe ben en al op enkele feestjes ben mogen gaan fotograferen. Maar nu ben ik ook gevraagd om te fotograferen op een fuif. Het thema is neon en glow in the dark. Ik heb dit nog nooit gedaan, maar aangezien het een bekende fuif is in de streek wil ik het graag goed doen. Moet ik een UV - filter gebruiken of een speciale flits...? Het internet staat vol "tips" maar ik weet niet welke effectief goede tips zijn. Hopelijk kan jij me een beetje helpen!

    Alvast bedankt!

    1. Hey Elisabeth, Ik zou niet direct speciale snufjes gebruiken. Belicht je camera voor wat je graag van aanwezig licht binnen zou krijgen, en voeg dan flitslicht toe om je onderwerp uit te lichten. Off camera flash gebruiken kan in zo'n situatie helpen. Of heel dicht bij je onderwerp komen zodat je onderwerp heel goed apart kan belichten van de achtergrond.. In mijn master that flash workshop meer hierover! :) 4 maart is er weer eentje! https://www.mindthemoment.be/workshops-2/onedayworkshops/master-that-flash-workshop/

Trouwplannen?

Let's talk!
crossmenu